adsense PASMA Bukan Mudarat Besar Kepada PAS - Media Yang Hensem
Lazada Malaysia

PASMA Bukan Mudarat Besar Kepada PAS


Sejarah panjang PAS sebelum merdeka hingga ke hari ini mencatatkan pelbagai jatuh bangun dan sepak terajang dalam politik dan medan dakwah. Antaranya ialah isu perpecahan dalam PAS sehingga terpecah kepada parti baru.

Seperti isu MB Selangor hari ini, penubuhan Berjasa dan Hamim juga adalah bertitik tolak dari isu MB di Kelantan. Dato Nasir (bekas MB Kelantan) yang tidak puashati dengan langkah PAS menukar MB bertindak keluar PAS dan menubuhkan Berjasa tahun 1977. Dato Asri (bekas Presiden PAS) juga bertindak menubuhkan Hamim sejurus keluar PAS akibat kegagalan PAS mengambil kembali Kelantan tahun 1983.

Diakui PAS ada terkesan dengan langkah tersebut, tapi ia hanyalah dalam jangkamasa yang pendek. Tidak berapa lama, bahtera PAS kembali gah meluncur di lautan politik tanahair. Malangnya dua parti serpihan PAS itu telah menjadi seperti hidup segan mati tak mahu.

Kesan itu hanya ibarat ombak besar yang membadai sementara. Goncangan itu ada terasa, tetapi hanya sebagai peringatan supaya semua anak kapal mengambil langkah perlu untuk berani menongkahnya. Goncangan itu akan kembali reda dengan kebijaksanaan nakhoda membelah badai tersebut.

Mungkin kita yang baru ke lautan politik ini merasakan kuatnya gelombang yang sedang memukul. Ada yang mabuk, ada yang pitam sampai ada yang mahu terjun. Tapi bagi orang lama yang telah bersama PAS dan merasai sendiri gelombang-gelombang sebelum ini, gelombang kali ini adalah sangat kecil, sekadar nyamuk-nyamuk yang cuba hinggap di tubuh kita.

Inilah antara pesanan Tuan Guru Ayah Chik pada kami. Penjelasan yang meredakan kembali gundah di hati.

Ditulis Oleh Alang Ibn Shukriman Via Facebook
0 Komentar untuk "PASMA Bukan Mudarat Besar Kepada PAS"

BORAK-BORAK HENSEM



POST BARU DAN PANAS !!!

- POLITIK FITNAH SEMAKIN MENJADI-JADI ANTARA PAS & UMNO DI MUSIM BANJIR !!! >>> KLIK
- GEMPAR !!! BUNUH DIRI KETIKA BANJIR AKIBAT TERTEKAN !!! >>> KLIK
- PENDEDAHAN !!! BENARKAH INI PESAWAT AIRASIA QZ8501 YANG DIKATAKAN TERHEMPAS ??? >>> KLIK
- KELU !!! TEAM SUKARELAWAN MAKLUMKAN RAMAI YANG TERKORBAN AKIBAT LEMAS !!! >>> KLIK
- SAYA BERMAIN GOLF DENGAN OBAMA DEMI DIPLOMASI NEGARA, NAJIB >>> KLIK


 
Copyright © 2014 Media Yang Hensem - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info