adsense EKSKLUSIF : Kisah Survival Klinik Badang Dilanda Banjir "Bah Merah 2014" Oleh Dr.Afiq Rahim - SIRI 10 - Media Yang Hensem
Lazada Malaysia

EKSKLUSIF : Kisah Survival Klinik Badang Dilanda Banjir "Bah Merah 2014" Oleh Dr.Afiq Rahim - SIRI 10


Bilik beradu saya.


Bagai jatuh ditimpa tangga
28/12/14
Catatan ke-10
=====================
Sambungan

Helikopter yang ditunggu-tunggu masih gagal kelihatan di udara. Bilik gerakan tentera, Bilik bersalin HUSM, FMS dll menghubungi saya dan bertanya keadaan pesakit dan status helikopter saya tetapi saya hanya mampu memberi jawapan hampa.

Ibu muda itu semakin sedarkan diri. Anaknya diteruskan menyusu untuk mendapatkan colostrum yang berharga. Rahimnya telah mengecut dengan baik. IV Dripsnya kami perlahankan. Hanya selepas 5 pints Hartman dan 4 pints Normal Saline, aggresive massage and moral support, Allah memanjangkan nyawanya.

Kemudian kami dimaklumkan bahawa helikopter akan mendarat di SMK Badang kerana mereka gagal memperoleh koordinat lokasi Kolej Jaiputra. Sekali lagi, dengan segala peralatan resusitasi, ibu dibawa trak tentera mengharungi banjir sejauh 500-700m ke SMK Badang. 2 kali kami berpindah kerana masalah pendaratan helikopter. Kami pasrah.

Setibanya di sana, helikopter masih belum muncul jua. Dr Muzammil memberitahu bahawa dia telah mengarahkan helikopter Nuri ke Badang dan meminta saya memindahkan semua pesakit yang masih ada di klinik ke HUSM. Di 'hospital' saya masih mempunyai seorang pesakit dengan diagnosis hypertension urgency and hypoglycaemia dan 3 ibu mengandung yang dalam fasa awal bersalin. Kesemuanya dipindahkan segera ke sekolah tersebut.

Ketika Adrenaline saya hampir surut, seorang remaja perempuan bertemu saya di bawah khemah sementara kami di sekolah:

"Dr, boleh tolong tengok mak saya. Dia tenat."

"Maaf dik, saya dalam emergency, adik boleh bawa mak adik ke klinik badang dahulu. Bila sudah selesai di sini, saya akan tengok ibu adik di klinik" balas saya.

"Tetapi dr, buah dadanya dah nak 'meletup'. Dia ada Breast Cancer" jawab adik tersebut.

OMG, di tengah-tengah kekalutan memindahkan pesakit kritikal saya, masih boleh lagi terselit ujian baru untuk krew saya di kem pemindahan ini. Saya rasa habis sahaja episod malang ni, saya akan merendamkan diri di dalam air bunga selama seminggu membuang badi dan beruzlah membersihkan dosa.

Saya meminta Sister Rusmaini memeriksa pesakit. Selepas beberapa minit, saya menerima panggilan daripadanya.

"Dr, saya rasa kita hantar sekali pesakit ni ke HUSM. Memang dah nak 'meletup' ni dr." Kata sister Rusmaini dalam nada cemas.

Setibanya di khemah kami, kami melakukan pemeriksaan lanjut. Seorang wanita berusia lingkungan 50an dalam keadaan sangat tenat dan terpaksa dipapah kemari. Ternyata buah dadanya sudah mencapai seperti tahap 4 Breast Cancer dan bagaikan buah betik yang dipenuhi nanah dan bersedia untuk pecah. Sangat tenat keadaannya.

Tiba-tiba kami dikejutkan dengan ngauman helikopter di udara. Warnanya biru dan putih. Saya pasti bukan milik tentera. Helikopter itu mendarat di padang sekolah tersebut. Rupa-rupanya ia adalah helikopter milik Maritim Malaysia. Mereka dalam operasi menghantar bantuan makanan dan untuk memindahkan pesakit.

Saya tiada pilihan lain, helikopter Nuri masih belum kunjung tiba. Saya perlu memindahkan dua pesakit kritikal saya dengan kadar segera sebelum terlambat. Hanya 2 pesakit kritikal saya mampu dimuatkan ke dalam helikopter itu. Saya meminta Dr Haza mengiringi mereka kerana keluasannya dan seatnya sangat limited. Saya pula menunggu di ground area untuk terus melaksanakan koordinasi operasi di Badang.

Selepas 20 minit, sekitar jam 1-2 petang. Helikopter itu kembali untuk membawa baki pesakit saya seramai empat orang. Sebelum pulang, saya dan pasukan tentera dijamu dengan lauk ikan singgang, sardin dan nasi di kem pemindahan SMK Badang. Kerna saya tidak makan sejak pagi lagi, berselera saya menjamahnya lebih-lebih lagi bersama Budu. Namun di sudut hati saya, saya masih bertanya bagaimana nasib mangsa banjir lain yang kebuluran berhari-hari. Ya Allah, bantulah kami.

Di sebelah petang, Dr Faisal daripada HUSM dihantar bilik gerakan dengan bot Bomba ke Hospital saya membantu kami. Saya bersyukur kerna sememangnya bateri diri sudah 'kong'. Namun, tidur petang saya tetap terganggu kerna panggilan daripada bilik operasi.

Malamnya aktiviti kami sedikit tenang. Kami berbual dan merefleksi kembali kenangan pagi tadi sambil menunggu pesakit di bilik kecemasan. Ketika kami bersedia untuk berehat panjang bila keadaan semakin membenarkan, tiba-tiba kami menerima panggilan telefom kecemasan.

"Dr, ada 2 ibu kini tengah sakit nak bersalin. Kami otw ke klinik ni".

Menggeletar lutut saya mendengarnya. Tengah malam begini di saat angin sedang bertiup kencang dan awan gelap, bantuan operasi udara pastinya tiada.

"Baiklah, kami menunggu mereka di sini"

Tamat Hari Ke-5 bencana.

Salam Kedinginan Bilik Bersalin

Ikhlas membantu
Dr Afiq Rahim, DAR

--------------------------------------------------------------------------------

PENDEDAHAN EKSKLUSIF KISAH SURVIVAL KLINIK BADANG DILANDA BANJIR "BAH MERAH 2014" OLEH DR.AFIQ RAHIM
>>> CATATAN 1
>>> CATATAN 2
>>> CATATAN 3
>>> CATATAN 4
>>> CATATAN 5
>>> CATATAN 11

--------------------------------------------------------------------------------
0 Komentar untuk "EKSKLUSIF : Kisah Survival Klinik Badang Dilanda Banjir "Bah Merah 2014" Oleh Dr.Afiq Rahim - SIRI 10"

BORAK-BORAK HENSEM



POST BARU DAN PANAS !!!

- POLITIK FITNAH SEMAKIN MENJADI-JADI ANTARA PAS & UMNO DI MUSIM BANJIR !!! >>> KLIK
- GEMPAR !!! BUNUH DIRI KETIKA BANJIR AKIBAT TERTEKAN !!! >>> KLIK
- PENDEDAHAN !!! BENARKAH INI PESAWAT AIRASIA QZ8501 YANG DIKATAKAN TERHEMPAS ??? >>> KLIK
- KELU !!! TEAM SUKARELAWAN MAKLUMKAN RAMAI YANG TERKORBAN AKIBAT LEMAS !!! >>> KLIK
- SAYA BERMAIN GOLF DENGAN OBAMA DEMI DIPLOMASI NEGARA, NAJIB >>> KLIK


 
Copyright © 2014 Media Yang Hensem - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info