Daripada semasa ke semasa, kita akan mempunyai banyak perkara nak buat. Terkadang, sampai tak tahu nak buat mana satu. Akibatnya, satu apa pun, kita tak jadi nak buat. Kalau itu berlaku, ini ada sedikit tip untuk anda :
01. Relaks. Tarik nafas dalam-dalam, pergi minum air suam dulu ke.
02. Ambil pen dan kertas, senaraikan satu per satu, perkara yang nak kena buat
03. Sebelah perkara tu, tulis bila due date dia
04. Sebelah satu lagi, tulis susah atau senang nak siapkan perkara tu
05. Sekarang, kita dah ada senarai perkara yang nak kena buat, beserta tarikh due dan juga susah/senang perkara tu nak buat.
06. Kita susun ikut due dulu. yang mana nak kena siap awal, susun paling atas, mana kena siap lambat, susun paling bawah
07. Ok, sekarang, cuba tengok, daripada senarai tu, ada tak perkara yang tak buat pun takpe
08. Kalau ada, potong senarai tu dulu.
09. Katakan tadi ada 20 perkara, sekarang mungkin dah tinggal 17 perkara.
10. Lepas tu, cuba tengok, ada tak perkara yang senang nak buat. Tak ambil masa banyak. Sebagai contoh, tutup suis lampu tingkat atas. Atau, beli susu dan pampers anak.
12. Sekarang, mungkin tinggal 10 perkara lagi dalam senarai tu.
13. Nah, sekarang, boleh buat satu per satu, berdasarkan due date
Kadang-kadang, kita biarkan fikiran bawah sedar uruskan kehidupan kita.
Malangnya, pemikira bawah sedar ini, perlu diberi latihan untuk selesaikan satu-satu perkara.
Untuk pengurusan, biasanya memerlukan pemikiran dengan sedar.
Bantu otak kita untuk bantu diri kita.
Gagal merancang = merancang untuk gagal...
Ditulis Oleh Facebook Raja Kamil
.
0 Komentar untuk "Tips Elakkan Gagal Merancang"