adsense GST : "Saya paling banyak terima aduan di dunia" - Hasan Malek - Media Yang Hensem
Lazada Malaysia

GST : "Saya paling banyak terima aduan di dunia" - Hasan Malek




KAJANG - "Saya paling banyak terima aduan di dunia," demikian kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hasan Malek.

Menurut Hasan, aduan yang paling banyak diterima kebelakangan ini melibatkan caj perkhidmatan di hotel dan restoran iaitu sebanyak 40% dari jumlah keseluruhan aduan yang diterima oleh KPDNKK.

“Saya ingat di dunia ini saya yang paling banyak terima aduan berhubung kait harga barang dan penipuan di sana sini.

“Jadi, kementerian saya bercadang untuk memansuhkan caj perkhidmatan dalam industri makan dan minuman. Tapi saya melihat ada kekangan di situ kerana ada implikasi undang-undang.

“Ini kerana caj perkhidmatan dilaksanakan berikutan terdapat persetujuan bersama antara majikan dan pekerja. Ini bermakna 10% yang dikenakan kepada pengguna akan diberikan kepada pekerja,” katanya.

Hasan mengulas jumlah aduan yang diterima kementerian sejak cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dilaksanakan pada 1 April lalu.
Katanya, pihak KPDNKK akan membuat kajian yang mendalam dan menyeluruh dengan menubuhkan satu jawatankuasa yang akan dianggotai oleh KPDNKK sendiri, Kementerian Kewangan, Kementerian Pelancongan, Kementerian Sumber Manusia dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

Jawatankuasa yang ditubuhkan ini akan bermesyuarat secepat mungkin bagi membincangkan aduan caj perkhidmatan, sekali gus memansuhkannya.

“Kadang-kadang jadi persoalan sama ada 10% caj perkhidmatan benar-benar sampai kepada pekerja. Saya juga tidak mahu buat tuduhan berlaku manipulasi apabila majikan kutip 10 peratus untuk menipu pekerja.

“Jadi jawatankuasa ini akan membuat satu keputusan yang tepat dan memenangi hati semua pihak. Oleh itu kita tunggu sahaja kerana ia juga perlu dirujuk kepada persatuan hotel untuk mendapatkan pandangan mereka.

“Justeru, buat sementara waktu, pihak hotel dan restoran disaran meletakkan iklan, notis atau makluman jika ingin mengenakan caj perkhidmatan 10% di pintu masuk premis masing-masing,” katanya. - Malaysia Gazette
0 Komentar untuk "GST : "Saya paling banyak terima aduan di dunia" - Hasan Malek"

BORAK-BORAK HENSEM



POST BARU DAN PANAS !!!

- POLITIK FITNAH SEMAKIN MENJADI-JADI ANTARA PAS & UMNO DI MUSIM BANJIR !!! >>> KLIK
- GEMPAR !!! BUNUH DIRI KETIKA BANJIR AKIBAT TERTEKAN !!! >>> KLIK
- PENDEDAHAN !!! BENARKAH INI PESAWAT AIRASIA QZ8501 YANG DIKATAKAN TERHEMPAS ??? >>> KLIK
- KELU !!! TEAM SUKARELAWAN MAKLUMKAN RAMAI YANG TERKORBAN AKIBAT LEMAS !!! >>> KLIK
- SAYA BERMAIN GOLF DENGAN OBAMA DEMI DIPLOMASI NEGARA, NAJIB >>> KLIK


 
Copyright © 2014 Media Yang Hensem - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info